Długotrwałe restrykcje związane z pandemią COVID–19, które wymusiły zmianę trybu kształcenia dzieci i młodzieży szkolnej, spowodowały negatywne skutki w obszarze kondycji psychicznej uczniów. W efekcie wielu uczniów doświadcza problemów w nauce, trudności adaptacyjnych i rozwojowych i związanych z tym nieadaptacyjnych strategii radzenia sobie z emocjami, stresem,doświadczeniem lęku.
Ośrodek Caritas w Urlach oferuje społecznościom szkolnym stacjonarne zajęcia grupowe dla dzieci ukierunkowane na ułatwienie powrotu do szkół przez wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności interpersonalnych, integrację grupy, korektę zachowań nieadaptacyjnych, pomoc psychologiczną, zajęcia z psychoedukacji itp.
Oferujemy także zajęcia dla rodziców oraz warsztaty dla nauczycieli.
Przedstawiony poniżej zakres oddziaływań zakłada kilkudniowy pobyt zorganizowanej grupy uczniowskiej wraz z wychowawcą lub nauczycielem w Ośrodku Caritas w Urlach.
Treści zajęć są dopasowywane do czasu trwania zajęć, wieku uczestników oraz preferencji
wychowawcy.
I. TREŚCI ZAJĘĆ W RAMACH WARSZTATÓW PSYCHOLOGICZNYCH
I.1. Program obejmujący zagadnienia z obszaru dobrostanu psychicznego – dla uczniów
• superwizja i monitoring stanu psychicznego uczniów – pytania, rozmowa, dyskusja nt. minionych doświadczeń, przeżywanych emocji, potrzeb itd.;
• praca w obszarze indywidualnym ucznia i obszarze grupowym – niepowtarzalność doświadczeń osobistych a podobieństwo doświadczeń z innymi ludźmi, empatia;
• świadome budowanie dobrostanu – sposoby dbania o dobre samopoczucie (własne, drugiej osoby), dawanie wsparcia, przyjmowanie wsparcia;
• doświadczanie dobrego samopoczucia w najbliższym otoczeniu (dom);
• rozwijanie kompetencji sygnalizowania potrzeb – proszenie o pomoc, osoby wspierające – rodzina, rówieśnicy, szkoła, telefon zaufania;
• budowanie zaufania, radzenie sobie z kryzysami;
• optymizm i pesymizm – wpływ nastawienia psychicznego na jakość życia;
• oczekiwania i praca z nawykami.
I.2. Rozwijanie kompetencji społecznych, edukacyjnych i inteligencji emocjonalnej – dla uczniów
• Integracja i kontakt rówieśniczy;
• Praca na mocnych stronach;
• Rozwiązywanie konfliktów;
• Komunikacja interpersonalna;
• Asertywność;
• Świat wartości;
• Świat emocji – empatia;
• Współpraca i działanie zespołowe;
• Świat on–line i off–line (jak nie stracić orientacji w życiu);
• Cyberbullying – ciemna strona Internetu;
• Jak unikać zachowań ryzykownych?;
• Wystąpienia publiczne;
• Techniki skutecznej nauki;
• Rozwijanie kreatywności;
• Radzenie sobie ze stresem;
1.3.Tematyka spotkań dla rodziców i nauczycieli
▪ Relacje w rodzinie (dorośli, młodzież, dzieci, dalsza rodzina, otoczenie rodziny),
▪ Relacje w szkole (nauczyciele, rówieśnicy);
▪ Motywacja do nauki;
▪ Trudności wychowawcze;
▪ Wsparcie emocjonalne;
▪ Jakość życia, samorealizacji.
1.4. Program zajęć dla dorosłych w obszarze zaburzeń nastroju
• Depresja – definicja;
• Fakty i mity o depresji;
• Skala zjawiska;
• Epizod depresyjny;
• Przyczyny depresji;
• Diagnozowanie stanów depresyjnych w szkole;
• Próby samobójcze;
• Objawy depresji;
• Strategie radzenia sobie z depresją;
• Właściwie i niewłaściwe reakcje;
• Procedury szkolne;
• Internet i literatura przedmiotu.
II. PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH I UŻYWANIA SZKODLIWEGO
• substancji psychoaktywnych;
• technologii cyfrowych;
• – inne uzależnienia czynnościowe.
Zajęcia realizowane na podstawie programów profilaktycznych z listy rekomendowanych
programów (KBPN, PARPA, IPiN), których skuteczność została naukowo zbadana.
III. WARSZTATY TEATRALNO–DRAMOWE
Sposób realizacji programu
Turnus integracyjny 3–dniowy z elementami warsztatów dramowych i teatralnych,
relaksacyjnych, psychoedukacji, sportu – odpowiednich do wieku uczestników.
Cele szczegółowe realizowane w działaniach
• Umiejętność współpracy z grupą – wzmacnianie przynależności: jestem częścią grupy,
jestem ważny;
• Komunikacja i współpraca w grupie (FUKO; emocje w relacji z grupą; z relacji Ja–Oni
do My);
• Racja czy relacja – budowanie poczucia własnej wartości, dostrzeganie potrzeb innych
oraz odpowiadanie na nie;
• Asertywność;
• Sprawczość;
• Przyjaźń;
• Panowanie nad emocjami, tolerancja;
• Wzajemne inspirowanie się (zmiana motywacji wewnętrznej na „chcę” zamiast
„muszę”).
Założenia warsztatów teatralno–dramowych
Uczestnicy wchodzą w zainscenizowane sytuacje, w których mogą wypróbowywać nowe zachowania w bezpiecznych warunkach, bez ponoszenia realnych konsekwencji swoich działań, ale z możliwością wyciągnięcia z nich wniosków. Dzięki teatralnym i dramowym formom dziecko wyraża swe emocje; przeżycia; rozładowuje napięcia; zgłębia wiedzę na temat procesu powstawania sytuacji; ma możliwość identyfikacji z problemami, ich rozwiązywania, do pogłębiania wiedzy o nich oraz zmiany perspektywy tu i teraz. W realiach dramy dokonuje się to w procesie, w kontekście żywych doświadczeń, zmiany sposobu myślenia i odczuwania.
Teatr edukacyjny i drama używa sztuki aktorskiej do łączenia myśli i uczuć w taki sposób, aby młodzi ludzie mogli odkrywać i rozważać treści spraw, badać i testować nowe pomysły, zdobywać nową wiedzę, tworzyć nowe wartości, budować poczucie własnej skuteczności i poczucie własnej wartości.
Czas trwania zajęć
Zajęcia są realizowane podczas turnusów od 3 do 5 dni, w zależności od preferencji szkoły. Są one urozmaicone szeregiem aktywizacji sportowych, edukacyjnych i integracyjnych.
Forma zajęć
• Warsztaty grupowe;
• Konsultacje indywidualne;
• Konwersatorium;
• Obserwacja grupy;
• Psychoedukacja.
Kadra
• Certyfikowany trener, rekomendacja II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, z dużym doświadczeniem szkoleń i warsztatów dla sektora oświaty i szkolnictwa wyższego.
• Pedagog, profilaktyk, socjoterapeutka, certyfikowana profilaktyk wybranych rekomendowanych programów profilaktycznych.
• pedagog specjalny, logopeda, instruktor teatralny, autor i wieloletni realizator programu profilaktyki zdrowia psychicznego w ramach działalności grupy teatralnej.
W szerszym zespole terapeutycznym Ośrodka są:
• Psycholog kliniczny, psychoterapeuta dzieci i młodzieży, superwizor interwencji kryzysowej;
• Psychiatra, dr n. med., psychoterapeuta, psychoterapeuta zaburzeń seksualnych – superwizor;
• Certyfikowana psychoterapeutka;
• Certyfikowane psychoterapeutki uzależnień;
• Psycholog, psychoterapeuta, trener z rekomendacją II stopnia PTP specjalizujący się w treningach interpersonalnych i intrapsychicznych.
Miejsce realizacji zajęć
Ośrodek Caritas Diecezji Warszawsko–Praskiej w Urlach. Ośrodek dysponuje ogrodzonym, zalesionym i zagospodarowanym terenem, z pawilonami mieszkalnymi, w których znajdują się pokoje 2– i 3–osobowe z łazienką w bardzo dobrym standardzie, salą gimnastyczną i salą do ćwiczeń, salą z materacami do treningów psychologicznych, boiskiem na trawie i boiskiem do siatkówki plażowej.